iSPIGL

internetové noviny ispigl.eu

Ing. Babiš mediální magnát jako Berlusconi

Majitel Agrofertu miliardář ing. Andrej Babiš se stává tiskovým magnátem v ČR jako politik Silvio Berlusconi v Itálii, jemuž dnes hrozí sedmileté vězení za sex s nezletilou. Berlusconi je považován za druhého nejbohatšího muže v Itálii. Jeho majetek je odhadován na 12 miliard dolarů. Vlastní velké mediální impérium: kromě několika novin jde zejména o společnost Mediaset, provozující přes desítku italských televizních kanálů; má také 80% podíl v televizní společnosti Endemol.

Z tohoto důvodu byl v minulosti obviňován z toho, že ovlivňuje veřejné mínění ve svůj prospěch. Toto podezření bylo již několikrát předmětem soudních jednání. Brlusconi je od roku 1986 je prezidentem elitního fotbalového klubu AC Milan. Studoval práva a jako pětadvacetiletý nastoupil zaměstnání v bance. Později založil stavební firmu Edilnord, která v roce 1962 postavila významnou část severního milánského předměstí. Podle jeho odpůrců stály za úspěchem této jeho firmy tajné úmluvy s italskými levicovými stranami a finanční spojenectví s antikomunistickou zednářskou lóží Propaganda 2.[2] Při jeho podnikání se výraznou měrou uplatnilo přátelství s tehdejším premiérem a přítelem ze studií Benedettem Craxim. V roce 1994 se Berlusconi poprvé stal premiérem Itálie za svou politickou stranu Forza Italia. 2. května 2006 podal demisi poté, co prohrál volební souboj s Romanem Prodim.

Po vítězství ve volbách roku 2008 se stal opět premiérem. Následně prosadil tzv. zákon Lodo Alfano, kterým znemožnil trestní stíhání premiéra (tj. své osoby), prezidenta a předsedů sněmovny a senátu. Tím si Berlusconi dočasně zajistil imunitu. V říjnu 2009 však ústavní soud Itálie shledal tento zákon protiústavním a zrušil jej. 13. prosince 2009 byl v závěru svého politického mítinku na Dómském náměstí v Miláně fyzicky napaden: Massimo Tartaglia jej udeřil suvenýrem v podobě milánského dómu do obličeje. Berlusconi utrpěl frakturu nosu a přišel o dva zuby; útočník byl zatčen. Berlusconi stál více než dvacetkrát před soudem kvůli rozličným obviněním, mimo jiné za spolčení s mafií, falšování účetnictví, zpronevěru, daňové podvody a dětskou prostituci. Dětské prostituce se týkala aféra "Rubygate", kdy měl sex s nezletilou marockou zpěvačkou Ruby Rubacuori při sexuálních orgiích zvaných "bunga bunga." Odsouzen byl celkem třikrát, v roce 1990 za křivé svědectví (zrušeno při amnestii), v roce 1997 za ilegální financování politické strany (odvolával se tak dlouho, až vypršela promlčecí lhůta) a v říjnu 2012 byl odsouzen ke čtyřem letům ve vězení za krácení daní.[7][8] Do vězení přesto nikdy nenastoupil. Zatím naposledy byl nepravomocně odsouzen v březnu 2013 k jednomu roku vězení a zaplacení odškodného 80 tisíc eur za to, že společně se svým bratrem Paolem, který byl odsouzen na dva roky a tři měsíce vězení, zveřejnil přepis odposlechů lídra opozice Piera Fassina, které byly kvůli probíhajícímu vyšetřování v tajnosti. Opakovaně je kritizován mnoha intelektuály, představiteli levice či stoupenci těsnější evropské spolupráce. Po skandálu s fotografiemi obnaženého českého expremiéra Mirka Topolánka a mladých dívek o něm spisovatel José Saramago psal jako o „věci Berlusconi, nebezpečně podobné lidské bytosti“.

BABIŠ KOUPIL VYDAVATELSTVÍ MF DNES

Ing. Babiš dlouho toužil po mnoha vlivných médiích v ČR. Týdeník, který začal sám vydávat, nesplňoval jeho představy a požadavky. Několikrát v něm vyměnil redaktory a vedoucí pracovníky, ale stále to nebylo to, po čem toužil. Týdeník, který se lidem rozdával zdarma, také měl nízkou obsahovou úroveň. Možná i proto, že nebyli v něm nejlepší a nápadití publicisté. Vlastní deník ing. Babiš založit nechtěl. Spíš se ohlížel po tisku, který už v ČR existuje. Usiloval po denících Bohemia, ale vydavatelé ze SRN mu Deník.cz nechtěli přenechat. Špígl ing. Babišovi doporučoval mimo jiné pražský deník Metro, který má údajně v Praze, Brně i jinde denně náklad na 400 tisíc kusů… Na veřejnosti se objevovaly v posledních dnech zprávy, že ing. Babiš chce koupit deník Blesk od Švýcara Ringiera. K tomu ale nedošlo. Místo toho se nyní stalo, jak uvedla ve středu ČT a další média, že mediální skupina MAFRA, pod kterou spadá také deník MF DNES i portál iDNES.cz, prodává veškeré své aktivity v ČR skupině Agrofert miliardáře Andreje Babiše. Detaily transakce obě strany nezveřejnily.

Ve středu Agrofert obchod uzavřel s vlastníkem skupiny MAFRA, německou skupinou Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH (RBVG). Transakci musí ještě schválit antimonopolní úřad v Brně a ve Vídni."I když naši akcionáři vidí na českém mediálním trhu i do budoucna velký potenciál, rozhodli se ze strategických důvodů k tomuto prodeji," oznámil předseda představenstva mediální skupiny MAFRA, a.s. Johannes Werle. "Tento krok skupině Rheinische Post umožní se po nedávném převzetí skupiny Saarbrücker Zeitungsgruppe plně soustředit na ostatní trhy," dodal.

"Skupinu MAFRA považuji za velmi silného hráče na českém mediálním trhu, především v oblasti seriózní žurnalistiky. Její akvizice bude mít pro naši mediální divizi řadu synergií a umožní nám hledat další nákladové úspory například při fungování našeho týdeníku 5plus2," řekl Andrej Babiš, generální ředitel a předseda představenstva Agrofert Holdingu. "Dosavadní aktivity obou skupin nejsou vzájemně v konkurenčním postavení, naopak jsou velmi komplementární, a proto je akvizice mediální skupiny MAFRA velmi důležitým krokem v naší strategii vybudovat významnou mediální skupinu, která bude mít silné postavení na trzích České republiky a Slovenska," dodal.

Agrofert je tuzemskou jedničkou v potravinářství a dvojkou v chemickém průmyslu, od loňska však buduje a významně posiluje svůj vliv na poli mediálního byznysu. Mediální divize Agrofertu AGF Media vydává od roku 2012 deník 5plus2. Letos v dubnu koupil Babiš od vydavatelství Economia miliardáře Zdeňka Bakaly vydavatelství Ecopress, které mimo jiné vydává slovenské Hospodárske noviny. V posledních týdnech se spekulovalo o tom, že je Babiš blízko od převzetí mediální skupiny Ringier Axel Springer CZ, která vydává deník Blesk a Aha!, to se však nepotvrdilo. Babiš s vydavatelem Blesku skutečně jednal, ale nedohodl se. "Koncern Ringier Axel Springer Media AG byl osloven podnikatelem Andrejem Babišem, který projevil o firmu v České republice zájem. Ringier Axel Springer AG však vyjednávání ukončil a žádná další jednání nepokračují," uvedla dnes mluvčí Ringier Axel Springer CZ Kateřina Kuchařová. MAFRA vlastní deník MF DNES, Lidové noviny, METRO, server iDNES.cz, televizi Óčko či rádia Expres a Classic. Skupina má v současnosti 1 100 zaměstnanců. "Společnost prodáváme ze strategických důvodů, abychom mohli investovat do různých nových aktivit. Přeji novému majiteli a také všem kolegům hodně úspěchů a vše nejlepší," řekl Karl Hans Arnold, předseda představenstva RBVG. Doba, kdy Andrej Babiš vstoupil na mediální trh, se zhruba kryje s obdobím, kdy vstoupil do politiky. V roce 2011 založil politické hnutí ANO 2011, od loňska je v čele strany, uvedl idnes.cz

ZMĚNY V REDAKCÍCH?

I když tiskový mluvčí ing. Babiše médiím sdělil, že ing. Babiš nebude zasahovat do obsahu svých médií, pravda bude asi jiná. Rovněž s byznysem. Média musejí vydělávat, jinak se zastaví jejich vydávání, jako to dělá Švýcar Ringier. A tak i do vedení redakcí si ing. Babiš dá zřejmě své oddané lidi. "Tímto bych Vás rád informoval o tom, že naši akcionáři dnešního dne uzavřeli dohodu o prodeji veškerých aktivit mediální skupiny MAFRA v České republice skupině Agrofert," stojí ve zprávě, kterou dostali zaměstnanci Mafry ve středu před 16. hodinou. Skupina MAFRA je jednou z vedoucích mediálních skupin působících na českém trhu. Je mimo jiné vydavatelem deníků Mladá fronta DNES, Lidové noviny, METRO, provozovatelem internetových portálů iDNES.cz, lidovky.cz, AAAPOPTÁVKA.CZ a řady dalších. Její aktivity zahrnují také televizní stanici Óčko a virtuálního mobilního operátora MOBIL.CZ. Do skupiny patří také divize Mafraprint disponující moderními tiskárnami v Praze a Olomouci. Mediální skupina MAFRA zaměstnává v současné době přibližně 1.100 zaměstnanců. Podle Babišova mluvčího Karla Hanzelky není podnikatelovým záměrem dělat ve vydavatelství revoluční změny, či propouštět zaměstnance. "Není naším záměrem dělat změny, které by vedly k propuštění lidí. V tomto směru bychom chtěli všechny zaměstnance uklidnit," řekl Hanzelka.

V médiích začal Agrofert podnikat v minulém roce, když vytvořil a začal vydávat bezplatný týdeník 5plus2. Ten distribuuje v nákladu milion výtisků týdně po celém Česku. Aktivní Babišovy investice do médií jsou dávány do souvislosti s jeho politickými ambicemi. V listopadu 2011 totiž Babiš založil občanskou iniciativu Ano 2011, která byla vloni registrována jako politické hnutí. Hnutí se v současné době připravuje na příští sněmovní volby, které zatím připadají na květen příštího roku. "Považuji to za nešťastný krok, zvlášť na tak malém trhu jako je ten český," reagoval na událost novinář a spisovatel Karel Hvížďala, podle kterého tím padá jedna z dalších "čínských zdí" mezi médii, byznysem a politikou. Za jistých okolností by tak podle novináře mohl Babiš přispět k pádu druhého nejčtenějšího deníku, jako tomu bylo jinde v Evropě, když se začalo médium orientovat silně politicky. "Není to dobře v okamžiku, kdy současně neprohlásí, že zavádí nějaký etický kodex, který to zásadně odděluje od jeho byznysu i politického plánu," dodal Hvížďala pro ihned.cz

Andrej Babiš patří mezi nejbohatší a nejvlivnější české podnikatele. Časopis Forbes ocenil jeho majetek na 39,5 miliardy korun. Ing. Babiš by se rád stal také významným politikem, jako Berlusconi v Itálii. K tomu mu má určitě přispět a pomoci i tisk, který nyní získal. Politické strany a hnutí v ČR, které se budou ucházet o poslanecké a senátorské mandáty, budou zřejmě využívat spíš tisk, který ještě nevlastní ing. Babiš. A to jsou Deníky.cz nebo Právo či Blesk, Aha atd. Tisk ing. Babiše bude propagovat zřejmě především Hnutí 2011 ing. Babiše, které chce být v parlamentu. Proč by jinak ing. Babiš média MF kupoval? Ačkoliv ing. Babiš vyhodil mnoho milionů korun za propagaci svých kandidátů do Senátu, ani jeden nepostoupil do druhého kola. Teď spoléhá zřejmě na vlastní média, jako v Itálii Silvio Berlusconi. /r/