iSPIGL

internetové noviny ispigl.eu

Slováci: Strach z Babiše, chce dobýt ČR

Šéf hnutí ANO a slovenský rodák Andrej Babiš se chystá dobýt český stát. Českou politiku vždy ovládaly lišky, tentokráte ovšem přichází lev, z něhož jde strach, napsal slovenský list Denník N."Je to antropologická záhada: Češi mnohem razantněji než Slováci odvrhli komunismus, ale v podzimních volbách budou masově volit bývalého komunistu. Mají silný sklon k rovnostářství, ale budou volit miliardáře.

Jsou hrdými obyvateli etnicky téměř čistého státu, ale budou volit Slováka s češtinou, která je výsměchem jejich uctívanému jazyku," uvedl deník. V Praze se již za 14 dní bude konat „Demonstrace za svobodné podnikání". Vypukne 25. února ve 12. hodin symbolicky „pod koněm". Poukáže na další vlnu EET. Ta se zavádí od 1. března a mohla by být likvidační pro řadu malých vesnických obchůdků. Jakmile obchody zavřou, lidem, kteří bydlí mimo město opět klesnou možnosti i úroveň života. Tvrdí to Asociace podnikatelů a manažerů na své facebookové události.

Babišův fenomenální úspěch má podle deníku mnoho příčin; za jednu z nich list označil dravost predátora, na kterou česká politická kultura nebyla připravena. Podle deníku se české politické strany pokusily zastavit Babišovo dobývání státu zákonem, který ho nutí zbavit se vlastnictví mamutího podniku Agrofert. "Další obrannou hráz stavějí média, která Babiš nevlastní, a to je důvod, proč je považuje za úhlavního nepřítele. Česká veřejnoprávní televize se až dosud dokázala ubránit velkým tlakům, ale pokud se Babiš stane premiérem, může jí zlomit vaz. Je totiž jedna z mála institucí, jejíhož vlivu na voliče se skutečně obává," uvedl Denník N.

List se zmínil také o kauze nezdaněných příjmů Babiše z dluhopisů Agrofertu, během které se lídr hnutí ANO a český ministr financí hájil tím, že postup byl legální. "Půvab celého sporu spočívá v tom, že Babiš šel do politiky s veřejným příslibem, že bude řídit stát stejně jako svou firmu - samozřejmě ku prospěchu jejích zaměstnanců, v případě státu občanů. Jenomže v tomto případě je jasné, že hlavním smyslem celé finanční operace byl jeho soukromý prospěch, na úkor firmy i státu," napsal deník.

"Babiš je povahou diktátor, protože neuznává demokratický princip soutěže. Konkurenci - v byznysu i v politice - považuje za nepřítele, kterého třeba zničit," uvedl list, podle kterého škody, jež stihl Babiš napáchat, jsou v podstatě nevyčíslitelné. "Zničil totiž dva pilíře českého tisku, jakými byly Mladá Fronta Dnes a Lidové noviny," dodal. Babiše slovenský list přirovnal k predátorovi, který věří, že je pro českou společnost darem z nebes, protože jen on jí dokáže pomoci. Tuto víru ve své poslání šíří se šarmem naivního dobráka, kterému zkorumpovaní politici hází klacky pod nohy, soudí Denník N.

BABIŠ PODAL STÍŽNOST RADĚ ČT

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) zaslal Radě České televize stížnost na reportáže týkající se jeho nákupu dluhopisů v pořadech 168 hodin a Reportéři ČT. Autoři podle něj porušili kodex ČT, a proto pro ně žádá pracovněprávní postih. Uvedly to dnes internetový deník Forum 24 a web Echo24. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na twitteru stížnost vicepremiéra své vlády zkritizoval, ODS ji označuje za nehoráznost.

Česká televize se podle vicepremiéra ve svých reportážích zachovala neobjektivně a nevyváženě, píše se v textu stížnosti zveřejněné na serveru Forum24. Z celé věci by měla Rada ČT vyvodit ve vztahu k redaktorům odpovídající opatření, a to včetně pracovněprávních, žádá Babiš. Ve čtrnáctistránkovém dokumentu Babiš upozorňuje na to, že Česká televize odvysíláním reportáží "Křišťálově čisté" a "Ministerské počty" podsouvala divákům fakta jednostranným, neobjektivním a nevyváženým způsobem. Jejím cílem byla podle předsedy hnutí ANO záměrná manipulace s veřejným míněním.

"Způsob, jakým byla reportáž sestříhána a jak byla seřazena vystoupení vybraných aktérů, zavdává důvod k podezření, že reportáž měla politický podtext a jejím hlavním smyslem byla dehonestace a skandalizace mé osoby na úkor informační hodnoty a nezaujatého informování veřejnosti o aktuálních tématech," uvádí ve stížnosti.

Babiš vyzývá Radu ČT, aby rozhodla, že odvysíláním reportáží o něm byl porušen Kodex ČT a redaktoři se dopustili porušení pracovních povinností. Zároveň žádá radu, "aby v této souvislosti přijala ve vztahu k těmto redaktorům odpovídající opatření, včetně odpovídajících opatření pracovněprávních". O pět dní později však na Kavčí hory poslal doplnění podnětu, kde "pouze" žádá, aby rada rozhodla o tom, že odvysíláním reportáží byl porušen kodex ČT a redaktoři se dopustili porušení pracovní kázně, napsal server novinky.cz. Jeho mluvčí Lucie Kubovičová to vysvětlila tím, Babiš nemá v úmyslu nechávat někoho vyhodit.

Sobotka na twitteru odsoudil, že Babiš žádá postih novinářů, "co si dovolili dávat nepříjemné otázky". "Ještě že ČT nepatří do Agrofertu, už by letěli," napsal. Babiš před týdnem v souvislosti s platností zákona o střetu zájmů vložil akcie svého holdingu Agrofert do svěřenských fondů. Převod se týkal i mediálního domu Mafra.

Babišův krok kritizuje i místopředseda ODS Martin Kupka. "Jeho požadavek na vyhazov nebo postih nepohodlných redaktorů je naprostá nehoráznost," uvedl v tiskové zprávě. Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek naopak na facebooku napsal, že stížnost je nepochybně dobrou zprávou pro demokracii. "Tím, že Babiš požaduje jejich vyhazov z práce, přiznává, že zatím nemá sílu je nechat zavřít," uvedl. ČT už dříve Babiše vyzvala, aby dokázal svá obvinění, že jsou autoři reportáží zkorumpovanou pakáží a zmanipulovaní. V opačném případě se má omluvit.

S pochybami o Babišově majetku přišel server Echo24. Podle něj Babiš nakoupil v roce 2013 dluhopisy Agrofertu za 1,482 miliardy Kč. Vicepremiér pro Deník uvedl, že jeho čisté příjmy do roku 2015 činily 1,526 miliardy Kč, Echo24 ale na základě majetkových přiznání podávaných do Sněmovny dospělo k závěru, že do roku 2013 Babiš vydělal 1,11 miliardy Kč, což by na nákup dluhopisů nestačilo.

Babiš poté oznámil, že kromě dříve uvedených příjmů, které podléhaly zdanění, měl i nedaněné příjmy 650 milionů Kč z prodeje firem, akcií a dřívějšího podnikání, takže peníze na nákup dluhopisů měl. Babiš kvůli nákupu dluhopisů čelí i trestnímu oznámení. Považuje ho ale za účelový krok, veškerou kritiku odmítá, je podle něj součástí politického boje.

TRAMVAJE POJMENOVANÉ PO OSOBNOSTECH MHD

Po Praze budou jezdit tramvaje pojmenované po významných osobnostech, které ovlivnily MHD, a významných zaměstnancích dopravního podniku. První nese od čtvrtka jméno olympijského medailisty ve vzpírání Václava Pšeničky, informoval pražský dopravní podnik (DPP). Ročně by měly být takto pojmenovány tři až pět tramvají.

Václav Pšenička žil v letech 1906 až 1961. Byl zaměstnancem pražských Elektrických podniků, předchůdce dnešního dopravního podniku. Stříbrné olympijské medaile získal ve 30. letech na hrách v Los Angeles a Berlíně. Kvůli hospodářské krizi neměl československý olympijský výbor dost peněž na cestu sedmi účastníků do USA, pořádaly se proto sbírky a Pšeničkovi přispěli zaměstnanci a správní rada firmy. V Elektrických podnicích pracoval od roku 1929 do roku 1951, kdy musel odejít do invalidního důchodu.

Tramvaj pojmenovaná po Pšeničkovi bude mít evidenční číslo 9400 a speciální polep. Cestující se s ní zatím nesvezou. „Nové tramvaje musí nejdříve ujet sto kilometrů, aby bylo možné vychytat případné závady, a po jejich odstranění ještě dalších sto, aby byla jistota, že může do provozu s cestujícími. Potom teprve Drážní úřad vydá povolení k ostrému provozu," uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

15 LET VĚZENÍ HROZÍ ČECHŮM V TURECKU

Turecká prokuratura požaduje pro dvojici Čechů zadržených loni v listopadu pro podezření z terorismu sedm a půl až 15 let vězení. Markéta Všelichová a Miroslav Farkas čelí obvinění z příslušnosti k ozbrojené teroristické organizaci, informoval list Daily Sabah. Obžalobu podala ve středu prokuratura ve městě Şirnak na jihovýchodě Turecka a případem se nyní zabývá tamější trestní soud.

Deník v titulku i v textu zprávy označuje Čechy za teroristy z kurdských Lidových obranných jednotek (YPG). Ty jsou ozbrojenou složkou Strany demokratické unie (PYD), která hájí politické zájmy syrských Kurdů. Ankara ji ale považuje za odnož turecké Strany kurdských pracujících (PKK), která je v Turecku řazená k teroristickým skupinám. PYD loni otevřela v Praze své evropské zastoupení, i když ČR syrský Kurdistán ani žádnou jeho reprezentaci neuznává.

"Turecké bezpečnostní síly zadržely Farkase a Všelichovou, když se snažili nelegálně překročit turecko-syrskou hranice u celní brány Haburu v jihovýchodním Turecku. Od svého zadržení jsou ve vazbě tureckých úřadů," napsal Daily Sabah. Podle listu zatčení se uskutečnilo na základě informace tajných služeb, že se Češi pokusí překročit iráckou hranici a připojit se k PKK.

"Ve fotoaparátech a paměťových kartách smartphonů Farkase a Všelichové policie objevila proteroristické písně a pochody, zvukové soubory, stejně jako snímky pořízené s teroristy YPG ," dodal list. Podle obžaloby oba Češi již několikrát navštívili tábory "teroristů" v Turecku. V teroristických kruzích je prý Farkas znám pod kódovým označením Serxwebun Botan a Všelichová jako Zelane Botan. Oba Češi obvinění popírají a uvádějí, že jsou humanitárními aktivisty. Podle nich také YPG nejsou teroristickou organizací s odůvodněním, že bojují proti radikálům z Islámského státu (IS)./r/